images (6)

رژیم غذایی مناسب در درمان ارتودنسی

رژیم غذایی مناسب در درمان ارتودنسی

در این مطلب متخصص ارتودنسی نقش رژیم غذایی مناسب در طول زمان درمان ارتودنسی را برای شما توضیح می‌دهد.

در جدول زیر میزان اسیدی بودن بعضی از غذاها و نوشیدنی‌های که معمولا مورد استفاده قرار می‌گیرند را شرح می‌دهیم.

خوراکی‌‌های با اسید بالا
 پایین‌تر از 5/4PH
خوراکی‌های با اسید کم
 بالاتر از 5/4PH
سیب، زردآلو، گیلاس، پرتقال
هلو، گلابی، آلو، آناناس، تمشک
موز، انبه، خربزه
گوجه‌فرنگی سوپ، انواع ماکارونی
نوشابه (معمولی و رژیمی)نوشیدنی‌های انرژی‌زا، نوشیدنی‌های میوه‌ای، آب میوه شیر و لبنیات
ترشی سبزیجات سبزیجات
سس سالاد گوشت، مرغ، ماهی
لیمو ترش تخم‌مرغ

رژیم غذایی مناسب در درمان ارتودنسی

بسیاری از ما به‌خوبی می‌دانیم که خوراکی‌های شیرین باعث پوسیدگی دندان‌ها می‌شوند. همچنین غذاهای نشاسته داری مانند چیپس نیز چون به مدت طوالانی به دندان می‌چسبند منجر به پوسیدگی دندان می‌شوند.

امروزه نگرانی‌هایی راجع به غذاهایی که مقدار اسید در آنها بالاست بوجود آمده است. مثل سس‌های سالاد که سرکه دارند یا نوشابه‌ها (معمولی یا رژیمی)، نوشابه‌های انرژی‌زا یا ورزشی، آبمیوه‌ها که اگر به طور دائم و روزمره در مدت زمان طولانی مورد استفاده قرار گیرند می‌توانند باعث ساییده شدن یا خوردگی دندان‌ها شوند.

بزاق دهان وسیله دفاعی طبیعی بدن شما در برابر پوسیدگی دندان است، اما بزاق زمان زیادی نیاز دارد تا اسید را از روی دندان‌ها بشوید. بنابراین برای این که این زمان کافی را به بزاق بدهید بهترین روش این است که وعده‌های خوردن و آشامیدن روزانه خود را به سه وعده غذای اصلی و دو میان وعده محدود کنید. شما می‌توانید به هر میزان آب که می‌خواهید در هر زمانی که دوست دارید بنوشید. البته بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که ممکن است آب معدنی‌ها مقدار کافی فلوراید نداشته باشند. بنابراین اگر فقط از این آب‌ها مینوشید ممکن است مقدار فلورایدی که برای محافظت از دندان‌هایتان نیاز دارید را دریافت نکنید.

بعضی خوراکی‌های سفت مانند آجیل یا بیسکویت‌های سفت، سیب و هویج ممکن است باعث شل شدن یا حتی شکسته شدن براکت‌ها شوند.

در طول درمان ارتودنسی از خوردن خوراکی‌های چسبناک مثل شکلات‌ها و تافی‌ها و آدامس جویدن اجتناب کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>